الگوی راهبردی قرآن در ایجاد گرایش روحی به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع)

نویسندگان
چکیده

تمام گزاره­های قرآن کریم دارای مفهومی هدف­دار هستند. این گزاره­ها در موضوع­های مختلف، دارای نظم هستند و با یک­دیگر ارتباط دارند؛ به گونه­ای که می­توانند علاوه بر رسیدن به اهداف خود، طرحی جامع را برای گرایش روحی به اهل بیت (ع) با هم پوشانی، پی­ریزی کنند. آشکار و بدیهی بودن آینده برای خداوند ارائۀ طرحی جامع در قرآن کریم با هدف گرایش به اهل بیت (ع) را تقویت می­کند. الگوی راهبردی طراحی شدة برخی آیات، منظومه وار امّا به صورت تلویحی و غیر صریح، به چینش اعداد و ارقام اسم­ها و چینش مفهومی و لفظی گزارش ها و مقایسه کردن آنها می­پردازد. در قسمتی از راهبرد قرآن کریم، اعداد و ارقام پیامبران و برگزیدگان الهی، با تعداد و جنسیت مد نظر شیعه -یعنی سیزده مرد معصوم و یک زن برگزیده-، در عدد 14 متبلور و تکرار شده است. این موضوع با قیاسهای اشاری و تلویحی مثل: غصب جایگاه خلافت الهی در یهود، آزار و اذیت پیامبران و دیگرمویدات متن قرآن، روایات محکم فریقین و... آشکارتر می­شود. پیامبر اکرم (ص) و به تبع آن اهل بیت(ع) با اختصاص برخی صفات و اسمای حسنای الهی از جمله « رحمت» و «رحیمیت» نسبت به سایر پیامبران و برگزیدگان الهی در جایگاهی ویژه در رأس این هرم قرار می گیرند.. با توجه به این نکات، سؤال اصلی این است: قرآن کریم به وسیلۀ الگوی منظم ساختاری خود، چگونه راهبردی را برای ایجاد گرایش به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) به کار می­گیرد؟

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ارزشیابی آموزشی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

هدف این مقاله بررسی ارزشیابی به‌ویژه ارزشیابی آموزشی در سیرة پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است. یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که در سیرة معصومان(ع) انواع ارزشیابی از قبیل ارزشیابی معلم و فراگیر، ارزشیابی تشخیصی، تکوینی و پایانی، ارزشیابی شفاهی، ارزشیابی انفرادی، ارزشیابی هدف‌گرا و ارزشیابی مشارکتی مورد توجه بوده است.

متن کامل

ارزشیابی آموزشی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

هدف این مقاله بررسی ارزشیابی به ویژه ارزشیابی آموزشی در سیرة پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است. یافته های این بررسی نشان می دهد که در سیرة معصومان(ع) انواع ارزشیابی از قبیل ارزشیابی معلم و فراگیر، ارزشیابی تشخیصی، تکوینی و پایانی، ارزشیابی شفاهی، ارزشیابی انفرادی، ارزشیابی هدف گرا و ارزشیابی مشارکتی مورد توجه بوده است.

متن کامل

کتابشناسى قرآن و اهل بیت (ع)

 کتابشناسى قرآن و اهل‌بیت(ع) است. 277 عنوان کتاب که درباره قرآن و اهل‌بیت(ع) به نگارش در آمده‌اند یا بخشى از آنها این مقوله را در بر دارد، در این کتابشناسى معرفى شده‌اند. اطلاعات کتابشناختى هر اثر - عنوان، نام نویسنده، نوع چاپ، نام ناشر، محل نگهدارى، سال چاپ، مجلدات و محل چاپ - نیز ذکر شده است.  

متن کامل

نَسخ قرآن در روایات اهل بیت (ع)

نَسخ، از مسائل بحث‏انگیز قرآن کریم است و ماهیت، امکان، مصادیق و مسائل آن، مباحث گسترده‏ای را در قرآن‏پژوهی برانگیخته است. محصول این مباحث، به گونه مستقیم یا غیر مستقیم، بر علومی همچون تفسیر و فقه اثر می‏گذارد. بازشناسی نظریه نسخ قرآن از نگاه روایات اهل بیت:، مفهوم و گستره آن به همراه پاسخ به مسائل و شبهات آن، موضوع اصلی این مقاله به شمار می‌آیند که با رویکردی تحلیلی سامان یافته است.

متن کامل

تأویل قرآن در منظر اهل بیت(ع)

 «تأویل» قرآن از دیدگاه اهل‌بیت(ع) شرح شده است.  نظرگاه مفسّران و قرآن پژوهان درباره اصطلاح تأویل گاه در خور جمع با یکدیگرند و گاه در کنار یکدیگر قرار نمى‌گیرند. برخى معتقدند که تأویل خبر دادن از حقیقت مراد است. علامه طباطبایى تمامى دیدگاه‌ها درباره تأویل را به دو دیدگاه، خلاصه مى‌کند: تأویل مرادف تفسیر است، تأویل خلاف ظاهر آیات متشابه است. علامه پس از نقد این دو دیدگاه، معتقد است تأویل در آیات...

متن کامل

قرابت قرآن و نهج‌البلاغه در بیان اوصاف پیامبر اکرم (ص)

چکیده ارتباط مستمر حضرت علی (ع) با قرآن و حضور ایشان در خانه وحی و ارتباط با منبع آن، سبب اثرپذیری نهج‌البلاغه از قرآن کریم شده است. این اثرپذیری، گذشته از حوزه لفظی در حوزه معنایی نیز قابل مشاهده است. بنابراین، منظور از اثرپذیری تنها استناد به آیات و یا الفاظ قرآنی نیست، اگرچه آن هم مطلب مهمی است؛ بلکه این کتاب از نظر معنایی، در همه موارد از کلام الهی مدد گرفته و امکان تطبیق در موضوعات مختلف ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
کتاب قیم

جلد ۴، شماره ۱۱، صفحات ۷-۳۴

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023